Uczniowie Szkoły Podstawowej w Tyrawie Wołoskiej po raz kolejny udowodnili, że nie ma dla nich rzeczy niemożliwych, a informatyczne eksperymenty to bułka z masłem.
W tym roku uczniowie klas ósmych pod opieką nauczyciela Macieja Szadkowskiego wzięli udział w autorskim projekcie edukacyjnym „Czas cyfrowej codzienności - mikrokontrolery we współczesnym domu” łączącym możliwości wynikające z udziału szkoły w projekcie „Laboratoria Przyszłości” z doświadczeniami zdobytymi w ciągu dwóch ostatnich lat.
– Dwa lata temu i w ubiegłym roku uczestniczyliśmy w projektach realizowanych przez Europejską Agencję Kosmiczną i brytyjską Fundację Raspberry Pi – mówi p. Maciej Szadkowski. – Ubiegłoroczny projekt naukowy „Life in Space” był naszym wielkim sukcesem, ponieważ napisany przez nas program pracował przez trzy godziny na jednym z komputerów Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, zbierając dane środowiskowe, które następnie zostały nam przekazane do analizy.
W obu przedsięwzięciach uczniowie posługiwali się mikrokomputerami jednoukładowymi Raspberry Pi, znanymi w świecie mikrokomputerów jako „Malinki”. W ramach projektu „Laboratoria Przyszłości” szkoły uzyskały możliwość zakupu mikrokontrolerów oraz urządzeń z nimi współpracujących.
Szkoła w Tyrawie Wołoskiej wybrała mikrokontrolery Raspberry Pi Pico – to również mikrokomputer z rodziny „Malinek”.
– Pomysł na nasz projekt powstał na etapie planowania zajęć z nowym, uzyskanym w ramach Laboratoriów Przyszłości sprzętem – dodaje pan Maciej. – Skoro mieliśmy uczyć programowania mikrokontrolerów wraz z grupą zainteresowanych uczniów zdecydowaliśmy, że nasze programy będą miały konkretne, rzeczywiste zastosowania. Zainteresowaliśmy się koncepcją inteligentnych domów i okazało się, że wiele stosowanych w nich rozwiązań wykorzystuje właśnie mikrokontrolery. Postanowiliśmy więc stworzyć własne narzędzia do zarządzania temperaturą, oświetleniem i bezpieczeństwem w takim domu.
I tak powstały trzy odrębne mikroprojekty: klimatyzacja i ogrzewanie, inteligentne oświetlenie, system alarmowy. Każdy z nich bazował na mikrokontrolerze Raspberry Pi Pico, ale w każdym przypadku należało użyć innych czujników i sterować odmiennymi urządzeniami.
Oprogramowanie mikroprojektów uczniowie napisali w języku Micropython, który poznali podczas zajęć programowych z informatyki. Mogli oni również korzystać ze wsparcia dostępnego na witrynach producentów urządzeń peryferyjnych współpracujących z Pico.
Dyrektor szkoły Alicja Jach podkreśla, że jest dumna z pracy swego nauczyciela, jaką wykonuje na rzecz placówki, gdzie uczy informatyki i fizyki, a nade wszystko czuwa nad prawidłowym funkcjonowaniem infrastruktury informatycznej w szkole.
– Profesjonalizm pana Macieja Szadkowskiego sprawia, że nauka w naszej szkole jest pasją, dzięki której uczniowie z entuzjazmem wkraczają w świat najnowszych technologii i poszerzają swoje horyzonty – mówi dyrektor Alicja Jach.
Odrębną częścią projektu był blok zajęć poświęconych drukowaniu przyrostowemu, zwanemu najczęściej „drukowaniem 3D”.
Technologia ta w ciągu ostatnich lat stała się ogromnie popularna, i co równie ważne, łatwo dostępna.
Dzięki „Laboratoriom Przyszłości” szkoła w Tyrawie Wołoskiej zakupiła dwie drukarki 3D z zamkniętymi komorami drukowania, pozwalające tworzyć duże wydruki z wymagających materiałów, takich jak ABS.
– Nauczyliśmy się nie tylko drukować gotowe projekty, ale przede wszystkim projektować własne obiekty do wydruku – uzupełnia Maciej Szadkowski. – W naszym przypadku powstały przede wszystkim różnego rodzaju statywy i obudowy do projektowanych układów z mikrokontrolerami. Efektem rocznej pracy grupy projektowej było powstanie trzech wykorzystujących mikrokontrolery urządzeń na potrzeby inteligentnego domu oraz zarządzającego nimi oprogramowania.
20 czerwca uczniowie zaprezentowali efekty swojej pracy zarówno społeczności szkolnej, jak i licznej grupie zaproszonych gości, wśród których był m.in. wicestarosta sanocki Janusz Cecuła.
W tym miejscu warto przytoczyć fragment podsumowania przedstawionego na prezentacji projektu przez jedną z uczestniczek:
„Dzięki udziałowi w projekcie poznaliśmy niewielką część świata nowych technologii i być może niektórzy z nas zechcą pójść tą drogą dalej. Dla młodszych koleżanek i kolegów mamy radę – nie bójcie się wyzwań, jakie tworzą nowe technologie. My spróbowaliśmy i wierzcie mi – było warto”.
Zdjęcia ze spotkania podsumowującego projekt znajdują się na Facebooku Powiatu Sanockiego.