Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie poinformowała o rozpoczęciu prac przy budowie drogi S19 na odcinku Krosno-Miejsce Piastowe. Inwestycja jest też bardzo znacząca dla mieszkańców powiatu sanockiego.
– Droga S19 docelowo ma połączyć się z drogą krajową w Nowosielcach, co nie jest najlepszym rozwiązaniem – mówi starosta Stanisław Chęć. – Od 1,5 roku zabiegamy, aby droga została wydłużona do Pisarowiec do zjazdu w kierunku Kostarowiec oraz staramy się o poszerzenie drogi prowadzącej do Sanoka o dodatkowy pas. Takie rozwiązanie umożliwi szybki i bezpieczny dojazd do ronda św. Andrzeja Boboli, w Bieszczady oraz w kierunku Krosna, Brzozowa i Rzeszowa. W tym celu prowadzimy rozmowy m.in. z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz z Ministerstwem Infrastruktury. Przy okazji staramy się również o wprowadzenie korekt w przebiegu II etapu obwodnicy Sanoka w miejscowości Zahutyń. Mam nadzieję, że nasze wysiłki przyniosą oczekiwany efekt.
Jak informuje GDDKiA w Rzeszowie, Wojewoda Podkarpacki wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla ponad 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 między węzłami Krosno i Miejsce Piastowe. Decyzja ta ma rygor natychmiastowej wykonalności, co umożliwia niezwłoczne rozpoczęcie prac budowlanych.
Plac budowy w rękach wykonawcy
Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Krosno do Miejsca Piastowego realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawca, konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones, opracował dokumentację techniczną, która była niezbędna do złożenia wniosku o ZRID.
Teraz zostanie przeprowadzone rozpoznanie saperskie terenu, niezbędna inwentaryzacja i wytyczenie geodezyjne. Następnie powstaną drogi technologiczne wzdłuż trasy i zaplecze wykonawcy oraz składy materiałów. Rozpocznie się wycinka terenów zadrzewionych i zakrzaczonych, usuwanie korzeni i karpin oraz prace archeologiczne.
Ruszą pierwsze roboty ziemne, czyli odhumusowanie terenu. Wykonawca będzie realizował również prace związane z wyburzeniami budynków oraz z usuwaniem kolizji, m.in. z sieciami gazowymi i elektrycznymi. Zasadnicze prace budowlane rozpoczną się w kwietniu, po zakończeniu przerwy zimowej.
Zakres prac i terminy
W ramach zadania wybudowany zostanie nowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach wraz z pasem awaryjnym. Powstaną dwa węzły drogowe: Krosno i Miejsce Piastowe. Węzeł Krosno połączy drogę ekspresową S19 z drogą krajową nr 19 i drogą powiatową nr 1973R, natomiast węzeł Miejsce Piastowe stanowić będzie połączenie z drogą krajową nr 28.
Zakres prac obejmie także budowę obiektów inżynierskich, w tym dziewięciu mostów, trzech wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej, czterech wiaduktów nad drogą ekspresową, czterech przejść dla zwierząt oraz jeden przepust pod trasą główną.
W miejscowości Widacz droga ekspresowa poprowadzona zostanie wiaduktem nad linią kolejową nr 108 relacji Stróże - Krościenko. Droga zostanie wyposażona również w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane lub rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne.
W celu realizacji zadań związanych z bieżącym utrzymaniem drogi, wybudowany zostanie Obwód Drogowy zlokalizowany w miejscowości Miejsce Piastowe. Roboty budowlane potrwają 19 miesięcy. Do tego należy doliczyć trzy okresy zimowe, tj. 12 miesięcy. Zakończenie prac zaplanowano w III kwartale 2025 roku.
Via Carpatia
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała około 700 km długości. W jej skład wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19, pomiędzy miejscowościami Budzisko (granica państwa), Suwałki, Ełk, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek (granica państwa).
Droga będzie docelowo przebiegać przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.
W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km, a tak przedstawia się stan jej realizacji w naszym województwie:
- 81,8 km - oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie - Rzeszów Południe),
- 72,9 km - w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe - Babica oraz w systemie Projektuj i buduj: Babica - Jawornik, Domaradz - Krosno, Krosno - Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe - Dukla, Dukla - Barwinek i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. - Jasionka,
- 11,6 km - w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik - Lutcza, Lutcza - Domaradz).
Źródło: GDDKiA/Powiat Sanocki