Zespół Szkół nr 3 w Sanoku jest jedną z 21 szkół ponadpodstawowych w województwie podkarpackim, która bierze udział w pilotażowym projekcie: ,,Widzę siebie w tym zawodzie. Nowoczesne technologie w poradnictwie zawodowym”.
Projekt realizowany jest przez Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie, a jego głównym zadaniem jest odpowiedź na potrzeby unowocześnienia i uatrakcyjnienia usług świadczonych przez urzędy pracy, czyli zachęcenia młodych osób do aktywnego korzystania ze wsparcia doradców zawodowych.
W projekcie biorą udział uczniowie klasy 4TB kształcący się w zawodach: technik mechatronik i technik mechanik. Za sobą mają już zajęcia teoretyczne, zaś 2 listopada br. czekają ich warsztaty z wykorzystaniem gogli VR.
– Projekt, który realizujemy, z pewnością pozwoli na uatrakcyjnienie zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego lub kształcenia w zawodzie – uważa Agnieszka Podkalicka, nauczyciel przedmiotów zawodowych i doradca zawodowy. – Nie od dziś wiemy bowiem, że kształcenie przez zajęcia praktyczne jest drogą do sukcesu. Już Konfucjusz mówił: „Wybierz sobie zawód, który lubisz, a całe życie nie będziesz musiał pracować”.
W ramach projektu powstało 45 filmów w rozszerzonej rzeczywistości z możliwością rozglądania się po odwiedzanym miejscu w trakcie krótkiej, wirtualnej podróży, podczas której można doświadczyć pracy specjalistów w ich codziennym otoczeniu. Powstało też 7 specjalistycznych aplikacji ukazujących zawody w 100% wirtualnej przestrzeni, gdzie uczeń, dzięki specjalnym kontrolerom, będzie mógł samodzielnie wykonywać czynności charakterystyczne dla danego zawodu.
– Naszym uczniom należy umiejętnie pomagać i pokazywać, jak dokonać wyboru zawodu w drodze do dorosłości – mówi Dariusz Święch, nauczyciel przedmiotów zawodowych mechanicznych. – Nowoczesne technologie są narzędziami, które sprawiają, że łatwiej jest dotrzeć do młodego człowieka, który na co dzień jest ich czynnym użytkownikiem.
W konferencji inaugurującej projekt, zorganizowanej 24 października br. w Rzeszowie, wziął udział Przemysław Czarnek, Minister Edukacji i Nauki. Minister podkreślił, że świadomy wybór kierunku kształcenia przez uczniów to jeden z niezbędnych elementów skutecznie realizowanej edukacji, a wzmocnienie doradztwa zawodowego jest jednym z kluczowych obszarów zmian wdrażanych w kształceniu zawodowym.