Do 24 marca 2022 roku w szkołach ponadpodstawowych, dla których organem prowadzącym jest Powiat Sanocki, naukę pobierało 9 uczniów – uchodźców z Ukrainy.
Do szkół ponadpodstawowych na wniosek rodzica lub osoby sprawującej opiekę nad dzieckiem, będącym obywatelem Ukrainy przyjmuje dyrektor szkoły pod warunkiem, że ma wolne miejsca.
W przypadku, kiedy rodzic lub opiekun dziecka z zagranicy nie może znaleźć miejsca w szkole, wówczas powinien zwrócić się do organu prowadzącego szkoły ponadpodstawowe o wskazanie, gdzie uczeń ma spełniać obowiązek nauki.
Ustalenie, do której klasy dany uczeń będzie zakwalifikowany odbywa się na podstawie dokumentów, tj. świadectwa ukończenia ostatniej klasy, do której dziecko uczęszczało w Ukrainie. W większości przypadków takich dokumentów uchodźcy jednak nie posiadają, wobec czego, przyjęcie ucznia do szkoły następuje na oświadczenie rodzica lub opiekuna o sumie lat nauki za granicą. Tłumaczenie dokumentów na język polski nie jest wymagane.
W przypadku szkół ponadpodstawowych kształcących w liceach liczba miejsc jest bardzo ograniczona, nie co lepiej jest w szkołach kształcących w technikach i szkołach branżowych I stopnia.
Zapis § 15 Rozporządzenia z 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz.U z 2022r., poz. 645) wskazuje, że uczniowie, którzy wykorzystują metody kształcenia na odległość, nie podlegają obowiązkowi szkolnemu ani obowiązkowi nauki w polskim systemie oświaty. W takim przypadku rodzic lub osoba sprawująca opiekę nad uczniem składa do właściwego organu prowadzącego szkołę oświadczenie o kontynuowaniu przez ucznia kształcenia w ukraińskim systemie oświaty.
W sytuacji, kiedy nastąpi zwiększona liczba wniosków o przyjęcie do szkół dla uczniów nie posługujących się językiem polskim, będzie rozważana możliwość tworzenia oddziałów przygotowawczych.