10 lutego w Muzeum Historycznym w Sanoku odbyły się konsultacje społeczne dotyczące projektu Programu Strategicznego Rozwoju Transportu Województwa Podkarpackiego do roku 2030 oraz projektu Prognozy oddziaływania na środowisko.
W spotkaniu wzięli udział Piotr Pilch, wicemarszałek województwa podkarpackiego, Paweł Wais, dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego (UMWP), Joanna Szozda, dyrektor Departamentu Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego (UMWP), Lucyna Zymyn, pracownik Podkarpackiego Biura Planowania Przestrzennego w Rzeszowie (o/ Krosno), Monika Brewczak, radna województwa podkarpackiego, samorządowcy i radni z powiatu sanockiego oraz zaproszeni goście.
W czasie spotkania dyrektor Paweł Wais przedstawił proponowane kierunki rozwoju sieci transportowej w Sanoku oraz obszarze funkcjonalnym Sanok – Lesko.
Najważniejsze z nich to:
- wsparcie powiązań w układzie wschód – zachód,
- inwestycje w projekty przebiegające przez obszar funkcjonalny w kierunku do Krosna i Przemyśla,
- wsparcie połączenia rdzenia z gminami południowo-wschodnimi obszaru funkcjonalnego (Lesko-Zagórz), a także z Ustrzykami Dolnymi i terenami przygranicznymi z Ukrainą,
- połączenia drogowe wewnątrz miasta celem uniknięcia skumulowanego strumienia ruchu,
- wsparcie powiązań łączących obszar funkcjonalny w kierunku stolicy województwa w kierunku granicy ze Słowacją, łączących obszar Bieszczadów w kierunku Polańczyka,
- zadania obwodnicowe dla Sanoka i Leska,
- wsparcie transportu kolejowego w obrębie obszaru funkcjonalnego w ramach linii 108 – połączenie rdzenia w Sanoku z Krosnem w kierunku zachodnim oraz przejściem granicznym w Krościenku w stronę wschodnią oraz linii 107 – w kierunku przejścia granicznego ze Słowacją w Łupkowie, łączącej gminę Zagórz z obszarem rdzeniowym w Sanoku (eksploatowana epizodycznie),
- infrastruktura transportu publicznego, rozwiązania z zakresu organizacji ruchu,
- bezemisyjny lub niskoemisyjny tabor autobusowy (energia elektryczna, wodór, hybrydy, LNG, CNG),
- mikromobilność i aktywne formy mobilności (m.in. trasy rowerowe z infrastrukturą towarzyszącą),
- infrastruktura dla ruchu niezmotoryzowanego,
- rozwój nowych rodzajów transportu zbiorowego,
- inne środki transportu publicznego (np. autobusy i samochody w systemie car-sharing spełniające ekologiczne wymogi unijne),
- poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych,
- infrastruktura paliw alternatywnych (punkty tankowania i ładowania dla pojazdów o zerowej emisji),
- rozwiązania cyfrowe w transporcie miejskim (ITS, systemy organizacji przewozów, systemy informacji pasażerskiej),
- działania na rzecz taryfowej integracji transportu zbiorowego (np. systemy typu „wspólny bilet”).
Konsultacje zakończyła dyskusja. Jako pierwszy głos zabrał Stanisław Chęć, starosta sanocki, który zasygnalizował potrzebę wybudowania odcinka drogi, który połączy obwodnicę Miejsca Piastowego z obwodnicą Sanoka. Starosta zwrócił również uwagę na konieczność usprawnienia przejazdu przez Zagórz oraz budowy przystanku kolejowego – Zagórz Przemysłowy.
Radny Igor Wójciak dopytywał, skąd pomysł, aby Sanok połączyć z Rzeszowem drogą prowadzącą przez Krosno, a nie przez Brzozów oraz dlaczego planowane jest dołączenie do autostrady w Pilźnie. Radny pytał też o łącznicę w Szebniach oraz o trasę pociągu do Medzilaborce. Zasygnalizował również braki w komunikacji publicznej na południu regionu.
Marek Bańkowski, wójt gminy Bukowsko wskazał na konieczność przeprowadzenia większych remontów drogi wojewódzkiej nr 889, która umożliwia dojazd w Bieszczady, rozładowując tym samym korki w Zagórzu.
Andrzej Chrobak, członek Zarządu Powiatu Sanockiego zwrócił uwagę, że pociąg z Sanoka do Rzeszowa jedzie okrężną drogą, co znacząco wydłuża czas podróży. Jego zdaniem, wskazane byłoby uruchomienie połączenia z Sanoka przez Brzozów do Rzeszowa.
Wojciech Wesołkin z Towarzystwa Karpackiego zasugerował, aby obwodnica Leska zaczynała się już w Bykowcach oraz, żeby Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad umieściła przy drogach kierunkowskazy informujące o innych dojazdach w Bieszczady niż tylko przez Zagórz.
Radny Jerzy Zuba poprosił o organizację całorocznych przewozów kolejowych na terenie powiatu sanockiego, natomiast Artur Kondrat, wiceburmistrz Sanoka wspomniał o potrzebie dofinansowania dwóch dróg prowadzących od ronda Beksińskiego do obwodnicy Sanoka. Ich głównym zadaniem byłoby wyprowadzenie ruchu z centrum miasta oraz skrócenie czasu dojazdu do szpitala w Sanoku.
Przebieg konferencji można obejrzeć na stronie: https://youtu.be/hO8WS7gMXNE