5 września w Łężanach koło Krosna miało miejsce spotkanie polskich i słowackich samorządowców w sprawie budowy i znaczenia drogi Via Carpatia. Konferencja podzielona była na dwa panele dyskusyjne: „Aktualny stan rozwoju Via Carpatia” oraz „Rozwój turystyki prorodzinnej”. Spotkanie, zakończyło się podpisaniem memorandum z oficjelami polsko-słowackimi. Konferencję poprowadzili: Dorota Chilik, wójt gminy Miejsce Piastowe oraz Marek Cierpiał-Wolan, dyrektor Urzędu Statystycznego w Rzeszowie.
W czasie konferencji poruszono m.in. zagadnienia związane z wpływem korytarza Via Carpatia na zacieśnienie współpracy uniwersytetów wschodniej i południowej Europy, aktualnym stanem prac Via Carpatia na odcinku polskim, znaczeniem drogi dla rozwoju gospodarczego Polski i Słowacji oraz jej wpływem na życie mieszkańców województwa podkarpackiego.
Jak zaznaczył Piotr Pilch, wicemarszałek województwa podkarpackiego, budowa drogi szybkiego ruchu na ogromne znaczenie dla naszego regionu.
– W Miejscu Piastowym powstaje bardzo ważny węzeł komunikacyjny, ponieważ stąd będzie można dojechać szybko i bezpiecznie w stronę Rzeszowa, Jasła, Słowacji, w Bieszczady oraz na przejście graniczne z Ukrainą w Krościenku – wyliczał wicemarszałek Pilch. - Rolą samorządów jest więc dostosowanie infrastruktury niższego rzędu do drogi Va Carpatia.
Wicemarszałek Pilch podkreślił, że bardzo ważne znaczenie turystyczne odgrywają Bieszczady, dlatego należy ulepszyć tam dojazd. Mają w tym pomóc przebudowa drogi z Hoczwi do Polańczyka oraz na odcinku Uherce Mineralne – Solina, budowa drugiej części obwodnicy Sanoka z nowym mostem na Sanie oraz budowa nowego mostu w Lesku.
Stanisław Chęć, starosta sanocki zaznaczył, że niezbędne jest także połączenie drogi ekspresowej S-19 w okolicach Miejsca Piastowego z Rondem św. Andrzeja Boboli w Sanoku. Aktualny projekt Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad niestety tego nie przewiduje.
– Kierowcy muszą mieć dobre połączenie w Bieszczady, dlatego ważne jest, aby projektowana droga prowadziła do obwodnicy Sanoka – zauważył starosta Chęć. – Jeśli droga zakończy się na przykład w Nowosielcach, wówczas zaczną tworzyć się korki, a wtedy czas dojazdu w Bieszczady znacząco się wydłuży.
Z kolei Adam Pawlus, starosta jasielski zawnioskował, aby zaprojektować zjazd z drogi ekspresowej w kierunku Jasła tuż przed Duklą, co pozwoliłoby uniknąć przejazd przez Krosno. Takie rozwiązanie ma skrócić czas dojazdu do Jasła, Gorlic, czy Nowego Sącza i rozładować tworzący się w godzinach szczytu ruch na drodze.
Jak zapowiedział Wiesław Sowa, zastępca dyrektora ds. inwestycji rzeszowskiego oddziału GDDKiA, umowa na budowę drogi Iskrzynia – Miejsce Piastowe będzie podpisana najprawdopodobniej jeszcze we wrześniu br. Natomiast do 2026 roku powinny powstać wszystkie drogi zaplanowane w projekcie Via Carpatia, przebiegające przez terytorium Polski.
– Obecnie do użytkowania w Polsce oddano już 95 km dróg, a w budowie są odcinki o łącznej długości 329 km – poinformował poseł Piotr Babinetz. – Na etapie przetargów, mających na celu wybór wykonawców, znajdują się odcinki dróg o łącznej długości 137 km, zaś na etapie prac przygotowawczych jest 153 km dróg.