Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę II etapu obwodnicy Sanoka w ciągu DK28. Jest to pierwsze zadanie z rządowego Programu Budowy 100 obwodnic na Podkarpaciu, które zostanie skierowane do realizacji.
Termin otwarcia ofert wyznaczono na 26 września br. Inwestycja jest finansowana z budżetu państwa.
Dzisiaj w Sanoku odbyła się konferencja prasowa, w której udział wzięli: Wiesław Sowa – zastępca dyrektora ds. inwestycji w GDDKiA w Rzeszowie, posłowie: Adam Śnieżek, Piotr Uruski, Radosław Wiatr – wicewojewoda podkarpacki, Joanna Szozda – dyrektor Departamentu Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego w Rzeszowie, Adam Drozd - radny Sejmiku Wojewódzkiego oraz Starosta Sanocki Stanisław Chęć.
Jak zaznaczył podczas konferencji dyrektor Wiesław Sowa, droga będzie oddana do użytkowania najpóźniej w 2027 roku.
– Dołożę wszelkich starań, aby przebieg postępowania przetargowego przebiegał sprawnie, tak aby końcem bieżącego roku lub początkiem 2024 r. móc podpisać umowę z wykonawcą i rozpocząć projektowanie. Planujemy w 2025 roku rozpoczęcie prac, a w 2027 roku oddanie drogi do użytkowania.
Poseł Piotr Uruski kilkakrotnie podkreślał, że dzisiejszy dzień jest bardzo ważny dla Sanoka i Ziemi Sanockiej.
– Na pierwszą część obwodnicy Sanoka czekaliśmy prawie 40 lat i udało się. Z propozycją budowy drugiej części obwodnicy wystąpiłem do Ministra Infrastruktury i cieszę się, że mój pomysł wsparło wiele osób, m.in. ówczesny burmistrz Sanoka śp. Tadeusz Pióro, Starosta Sanocki Stanisław Chęć, Anna Hałas, wójt gminy Sanok czy Ernest Nowak, burmistrz Miasta i Gminy Zagórz. Wspólnie zastanawialiśmy się nad jej przebiegiem, wsłuchując się w głosy mieszkańców. Zgodnie z sugestiami wystąpiliśmy o zmiany uwzględniające budowę pierwszego odcinka obwodnicy prowadzącego do Zagórza jako drogi klasy głównej, a nie głównej przyspieszonej.
Poseł Adam Śnieżek zaznaczył, że obwodnica Sanoka nie jest jedyną, która w najbliższych latach ma powstać. W planie jest również obwodnica Leska i Miejsca Piastowego. Poseł zwrócił też uwagę na obecnie prowadzone przebudowy mostów i dróg w Bieszczadach, które umożliwiają rozwój turystyczny i gospodarczy tego regionu.
Radosław Wiatr, wicewojewoda podkarpacki podkreślił, że obwodnica Sanoka będzie nie tylko dużym udogodnieniem dla kierowców, ale w istotny sposób zwiększy bezpieczeństwo mieszkańców, umożliwiając szybszy dojazd służb ratunkowych do potrzebujących.
Obecny podczas konferencji starosta Stanisław Chęć podziękował za dotychczasowe wsparcie rządowe. Przypomniał także o trwającym remoncie drogi z Zahutynia do Zagórza, inwestycji, która również przyczyni się do sprawniejszego i bezpieczniejszego dojazdu w Bieszczady.
– Wraz z samorządowcami zabiegamy jeszcze, aby powstająca obwodnica Miejsca Piastowego kończyła się przy rondzie św. Andrzeja Boboli – powiedział Starosta. – Jesteśmy wdzięczni za otrzymywane wsparcie rządowe na realizację zadań własnych, tj. przebudowy, budowy i remonty dróg, budowy chodników i bezpiecznych przejść dla pieszych.
Radny Adam Drozd podkreślił rolę samorządów wojewódzkich we wspieraniu dotychczasowych zadań, stwierdzając, że o wielu z nich nasz region jeszcze kilka lat temu nawet nie marzył.
Jako ostatnia głos zabrała dyrektor Joanna Szozda, która pogratulowała rozpoczęcia inwestycji, a przy okazji przypomniała o otwarciu w najbliższym czasie łącznika z ronda Beksińskiego do obwodnicy Sanoka.
Zakres prac przy II etapie obwodnicy Sanoka:
Inwestycja zlokalizowana jest na terenie powiatu sanockiego, miasta i gminy Sanok oraz gminy Zagórz. II etap obwodnicy Sanoka połączy odcinek drogi zrealizowany w ramach I etapu z DK28 zlokalizowaną za rzeką San w miejscowości Bykowce.
Zakres inwestycji obejmuje budowę odcinka drogi krajowej o długości ok. 3 km. Na odcinku przebiegającym po istniejącej DK84, droga wyposażona zostanie w pas wielofunkcyjny.
W ramach zadania wybudowane zostaną m.in. dwa skrzyżowania typu rondo w miejscach krzyżowania się obwodnicy z istniejącymi drogami krajowymi (DK84 i DK28). Wykonane zostaną też chodniki, ścieżki pieszo - rowerowe oraz jezdnie dodatkowe do obsługi przyległych nieruchomości.
Ponadto wybudowane zostaną obiekty inżynierskie: cztery mosty (wszystkie pełniące dodatkowo funkcję ekologiczną), trzy przepusty (w tym jeden pełniący dodatkowo funkcję ekologiczną) i mur oporowy.
Największym wyzwaniem będzie budowa mostu nad linią kolejową i rzeką San o długości całkowitej ponad 300 m i przęśle nurtowym o długości 150 m. Dodatkowo droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.
GDDKiA planuje, że prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu 39 miesięcy od daty podpisania umowy.
Charakterystyka terenu:
Trasa przebiegać będzie po zróżnicowanym wysokościowo terenie, charakteryzującym się skomplikowaną budową geologiczną (flisz karpacki) i zwartej zabudowie mieszkalnej. Roboty budowlane na pierwszym kilometrze będą realizowane „pod ruchem”.
Na podstawie wykonanych opracowań geologicznych można stwierdzić, że zasadnicze znaczenie w budowie geologicznej rozpatrywanego obszaru mają piaskowce, łupki oraz iłowce.
Ponadto obszar ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem terenu, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny. Inwestycję z perspektywy realizacyjnej należy więc traktować jako skomplikowaną.
Cel inwestycji:
Oddanie do ruchu 30 stycznia 2020 r. I etapu obwodnicy Sanoka pozwoliło na wyprowadzenie ruchu tranzytowego na DK28 z kierunku Krosna do DK84 w kierunku przejścia granicznego Krościenko - Smolnica.
Budowa II etapu (ok. 3 km) spowoduje domknięcie obwodnicy miasta w ciągu DK28, która za Sanokiem biegnie w kierunku Przemyśla. Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg.
Nowa trasa poprawi dostępność komunikacyjną i ułatwi wyjazd w kierunku Przemyśla i dalej przejścia granicznego w Medyce i Korczowej łączących Unię Europejską z Ukrainą. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Program Budowy 100 obwodnic w województwie podkarpackim:
W województwie podkarpackim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic (PB100) powstanie osiem nowych inwestycji drogowych. Są to:
- obwodnica Kolbuszowej w ciągu DK9 - opracowanie dokumentacji STEŚ-R (podpisanie umowy: 12 kwietnia 2021 r., wartość: 2 898 029,32 zł, wykonawca: Promost Consulting);
- obwodnica Miejsca Piastowego w ciągu DK28 - opracowanie dokumentacji STEŚ-R (podpisanie umowy: 26 kwietnia 2021 r., wartość: 10 688 700 zł, wykonawca: konsorcjum firm MPRB (lider), Mosty Kraków i MP Infra (partnerzy));
- obwodnica Przemyśla w ciągu DK28/DK77 - opracowanie dokumentacji STEŚ-R (podpisanie umowy: 26 kwietnia 2021 r., wartość: 12 656 700 zł, wykonawca: konsorcjum firm MPRB (lider), Mosty Kraków i MP Infra (partnerzy));
- obwodnica Nowej Dęby w ciągu DK9 - opracowanie dokumentacji STEŚ-R (podpisanie umowy: 12 lipca 2021 r., wartość: 2 173 262,40 zł, wykonawca: Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem);
- obwodnica Sanoka w ciągu DK84 (II etap) - opracowanie Koncepcji programowej (podpisanie umowy: 23 sierpnia 2021 r., wartość: 1 484 347,40 zł, wykonawca: Sweco Polska);
- obwodnica Jasła w ciągu DK73 - opracowanie Koncepcji programowej (podpisanie umowy: 28 grudnia 2021 r., wartość: 6 649 084,80 zł, wykonawca: Promost Consulting);
- obwodnica Brzostku i Kołaczyc w ciągu DK73 - opracowanie Koncepcji programowej (podpisanie umowy: 28 lutego 2022 r., wartość: 6 986 400 zł, wykonawca: MPRB);
- obwodnica Pilzna w ciągu DK73 - opracowanie Koncepcji programowej (podpisanie umowy: 9 marca 2022 r., wartość: 1 502 175,63 zł, wykonawca: Pracownia Inżynierska KLOTOIDA).
W przypadku czterech obwodnic przygotowywane są Koncepcje programowe, a dla pozostałych dokumentacja obejmująca Studium korytarzowe (SK), Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiały do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU).
Wszystkie obwodnice, jakie powstaną w ramach PB100 w województwie podkarpackim, będą drogami klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). W ramach inwestycji wybudowane zostaną skrzyżowania jednopoziomowe (ronda) oraz odcinki dodatkowych jezdni zapewniających obsługę przyległych terenów. Inwestycje będą uwzględniać również m.in. budowę i przebudowę istniejących dróg w zakresie kolizji z drogami obwodowymi, budowę i przebudowę systemu odwodnienia korpusu drogowego, budowę urządzeń ochrony środowiska, budowę oświetlenia drogowego oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.